Innføring av eiendomsskatt er et stort og komplekst område som krever presisjon, hurtighet og en stor grad av skjønnsutøvelse. Eventuelle svakheter ved saksbehandlingen vil kunne få konsekvenser for innbyggerne ved at de kan få en ukorrekt utregning av eiendomsskatten. Slike svakheter vil også kunne få innvirkning på kommunens økonomi og omdømme.
Østfold kommunerevisjon IKS har i dette prosjektet undersøkt i hvilken grad saksbehandlingen i kommunen knyttet til takstfastsettelse og beregning av eiendomsskatt har vært tilfredsstillende, om klagebehandlingen er blitt ivaretatt på en tilfredsstillende måte og om inntektene fra eiendomsskatt er benyttet som forutsatt i henhold til kommunestyrets vedtak. Når det gjelder siste problemstilling ble undersøkelsene etter avklaring med kontrollutvalgssekreteriatet avgrenset til om innføring av eiendomsskatt har medført en økning i kommunens frie inntekter i samsvar med det som fremgikk av kommunestyrets vedtak av 06.09.2012.
Dagens eiendomsskattevedtekter i Hvaler kommune ble vedtatt av kommunestyret 20. juni 2013. Etter revisjonens vurdering er dagens vedtekter i tråd med gjeldende regelverk.
Til tross for enkelte områder hvor revisjonen har påpekt mulig forbedringspotensiale, oppfyller kommunen de kriteriene som er satt for en tilfredsstillende klagesaksbehandling, og det er revisjonens oppfattelse at klagesakene med tiden har fått en god flyt i saksbehandlingen.
Revisjonen anbefaler kommunen å vurdere å tydeliggjøre informasjonen til eiendomseiere om at klage må begrunnes, og at man ikke kan klage på bakgrunn av samme grunnlag flere ganger.
Revisjonens undersøkelser viser at kommunestyrets mål om økning av de netto frie inntektene på 20 millioner i 2013 ble nådd med god margin da resultatet viste en økning i netto frie inntektene på 29 millioner dette året. Undersøkelsene viste også at målet om en økning i netto frie inntekter på 35 millioner ble nådd i 2016.
Hvaler kommune – innføring av eiendomsskatt 2017